مقدمه

کشاورزی در عصر امروزی مانند گذشته نیست، بلکه با به وجود آمدن ابزار و تجهیزات پیشرفته، کار و روند کشاورزی راحت و آسان‌تر شده است. این دستگاه‌ها یک نیروی جایگزین پرقدرت، به جای نیروی انسانی به حساب می‌آیند.

یکی از این ماشین‌های مهم و پر قدرت کمباین برداشت غلات می‌باشد. پیشرفت تکنولوژی کشاورزی، به کشاورزان عزیز کمک کرده تا با شیوه‌های جدیدی به اصلاح محصولات کشاورزی خود بپردازند. با استفاده از این ماشین‌ها از صرف انرژی و دقت بسیار زیاد، جلوگیری به عمل می‌آید، همچنین بازدهی و سوددهی بسیار بالایی هم در تولید محصولات خواهند داشت. در این محتوا تمام تلاش ما بر این است تا شما را با انواع ماشین آلات برداشت کشاورزی آشنا کنیم، تا بتوانید آنها را در امر تولید محصول به کار ببرید.

برداشت محصول چیست

اصولاً در امر کشاورزی مراحلی را باید طی کرد تا به نتیجه‌ی کار که همان تولید محصول مرغوب است، دست پیدا کرد. آخرین مرحله در روند این تولید، مرحله برداشت است. به کندن یا درو کردن محصول از زمین برداشت گفته می‌شود. هر چقدر انجام این مرحله دقیق‌تر و مناسب‌تر باشد، قطعاً سود و منفعت بیشتری عاید کشاورزان می‌گردد، همچنین کشاورزان را نسبت به کشاورزی دلگرم‌تر می‌کند.

در کنار مرحله برداشت، مرحله خاک ورزی هم در امر کشاورزی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. زیرا زیر و رو کردن خاک هم از مراحل اساسی در کشاورزی محسوب می‌شود، که نیاز به ادوات خاکورزی مناسب و بهینه احساس می‌شود. ماشین آلات برداشت یا درآوردن محصول هم، مطابق با محصولی که برداشت می‌گردد، متفاوت خواهد بود. حتی در برداشت بعضی از محصولات از چندین ماشین استفاده شده، که در کنار هم  بتوانند محصولات را به خوبی برداشت و از یکدیگر تفکیک کنند.

انواع ماشین آلات برداشت کشاورزی

اصولا ماشین‌های برداشت بسته به نوع زمین، نوع محصول و ابعاد زمین به دسته بندی‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند‌. بیشتر تقسیم بندی‌ها، در نوع محصول برداشتی است. به عنوان مثال ماشین‌های برداشت یونجه، ماشین برداشت غلات، ماشین سیب زمینی و بسیاری دیگر از محصولات با هم متفاوت خواهند بود. در ادامه به طور مختصر به هر کدام از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • دستگاه برداشت سیب زمینی در اندازه کوچک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قبل از انجام برداشت، قطعا مرحله‌ی ادوات خاکورزی کشاورزی تولید سیب زمینی به وسیله ابزار و ماشین آلات خاک ورزی کشاورزی صورت گرفته است. سپس به کمک ماشین برداشت سیب زمینی، آنها را از عمیق‌ترین نقطه خاک بیرون کشیده و پس از پاکسازی خاک اطراف آن، مورد استفاده قرار می‌دهند. اما این دستگاه برای زمین‌های با مقیاس کوچک است، اگر قصد برداشت زمین‌های وسیعی را دارید، می‌توانید با وصل کردن ادوات برداشت به تراکتور از آن استفاده مطلوبی داشته باشید.

دستگاه برداشت سیب زمینی

  • ماشین برداشت غلات

کمباین‌ها یا ماشین‌های برداشت غلات یکی از آخرین اختراعات بشر برای برداشت محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت، برنج و بسیاری دیگر از غلات می‌باشند. کمباین‌های برداشت غلات نسبت به نوع محصول، نوع کار و همچنین ذخیره دانه‌ها به انواع متفاوتی تقسیم می‌گردند، که بر حسب نیاز کاربران آنها را انتخاب و مورد استفاده قرار می‌دهند. کمباین‌ها از قطعاتی مانند خرمنکوب، داس و بوجار تشکیل شده‌اند. علاوه بر این قطعات، یک کیسه برای ذخیره کردن یا اکسید کردن دانه‌ها به همراه دارند.

ماشین برداشت غلات

  • ماشین برداشت کاهو از زمین

یکی دیگر از پیشرفته‌ترین دستگاه‌‌های برداشت محصول، همین ماشین برداشت کاهو است. زیرا با تکنولوژی دقیقی که در  آن به کار رفت، همه‌ی محصولات به خصوص بقایای محصول و شاخ و برگ‌های آن هم مورد برداشت قرار می‌گیرند. بنابراین با این دستگاه‌ها، مشکل برداشت کاهو که از قدیم به همراه آن بوده، برطرف خواهد شد. این دستگاه از چهار چرخ گردان و سپیراتور یا کشنده به همراه میله‌های برش دهنده ایجاد شده است. قطعاً این ماشین‌ها به تنهایی نمی‌توانند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند، بلکه باید قبل از آنها عملیات کاشت و خاک ورزی به خوبی انجام شده باشد. این عملیات به وسیله ابزار خاک ورزی در امر کشاورزی به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

ماشین برداشت مرکبات

یکی دیگر از محصولاتی که از اهمیت بسیار بالایی در کشاورزی برخوردار است، مرکبات هستند. برداشت مرکبات در کشور ما هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی انجام می‌شود. دستگاه‌های برداشت مرکبات همانند کمباین‌های برداشت غلات، نسبت به درخت و نوع میوه و مرکبات متفاوت خواهند بود. با مکانیزه شدن برداشت محصول و مرکبات سرعت برداشت افزایش و هزینه استفاده از نیروهای دستی و انسانی بسیار کاهش پیدا کرده است. یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های برداشت میوه، دستگاه ارتعاشی می‌باشد که با ایجاد ارتعاش و لرز به بدنه درختان، باعث جدا شدن و افتادن میوه بر روی زمین می‌گردد. این دستگاه کار جمع آوری را برای نیروی انسانی آسان‌تر کرده است.

  • ماشین برداشت هویج

ماشین برداشت هویج یکی از انواع ماشین آلات برداشت محصولات کشاورزی است. این نوع ماشین چیزی شبیه ماشین برداشت سیب زمینی می‌باشد، اما به دلیل اینکه باید به اعماق خاک نفوذ پیدا کند و هویج‌ها را از ریشه در بیاورد، کمی متفاوت‌تر از ماشین برداشت سیب زمینی است. در اکثر مواقع برای برداشت بهتر از گاو آهن‌هایی که در مرحله‌ی شخم زدن به کار برده می‌شوند، استفاده می‌کنند. این گاو آهن‌ها هم یکی از وسایل خاک ورزی هستند