انواع ادوات خاکورزی

خاکورزی چه اهمیتی در کشاورزی دارد؟

خاکورزی چیست

برای آماده کردن زمین به منظور کاشت انواع محصولات به عملیاتی مکانیکی نیازمندیم که به آن خاکورزی گفته می ­­شود. همان  طور که می دانید خاک کشاورزی در اثر گذر زمان سفت می شود و برای یک کشاورزی موفق و فراهم کردن بستری مناسب برای کاشت بذر، نیاز به نرم و هموار کردن خاک داریم.

در خاک سفت شده لوله­ هایی به نام لوله ی موئینه قرار داده می شود تا رطوبت را از عمق خاک به سطح آن رسانده و باعث تبخیر آن شود. از آنجایی که حذف رطوبت خاک اهمیت زیادی برای کشت محصول دارد، برای مقابله با این فرآیند مضر مقداری از سطح خاک بریده و خرد می شود تا این لوله ها از بین برود. این فرآیند در گذشته با روش ­های سنتی و با استفاده از حیوانات و امروزه بیشتر به وسیله ی ادوات خاکورزی کشاورزی انجام می شود. برای خاکورزی به شکل اصولی از انواع ادوات خاکورزی برای افزایش میزان بازده محصولات کشاورزی استفاده می شود.

بهترین ادوات خاکورزی کشاورزی

بهترین روش خاکورزی

  • خاکورزی معمولی

آنچه گفته شد موارد یک خاکورزی معمولی بود که شامل نرم سازی خاک در جهت آماده سازی برای تولید محصولات زراعی صورت می­ گیرد.

  • خاکورزی اولیه

در این مرحله خاک به قطعات درشت تقسیم و سپس خرد شده و زیر و رو می­ شود. این عملیات باید با توجه به وضعیت آب و هوایی و عمق کاشت و نوع گیاه انجام شود.

  • خاکورزی ثانویه

در این مرحله کلوخ ها و قطعات درشت خاک خرد می شوند. این مرحله به این منظور انجام می شود که بذر به خوبی به ذرات خاک چسبیده، از رطوبت موجود استفاده کرده، ریشه دوانده و از عمق خاک تغذیه کند.

  • خاکورزی حفاظتی

روشی برای مدیریت خشکسالی خاک است. در این فرآیند حداقل سی درصد از سطح خاک از باقی مانده ­ی کشت قبلی پوشیده شده است. این روش به منظور نگهداری آب در زمین، کاهش هزینه ­های تولید و افزایش مواد آلی خاک در کشاورزی انجام می شود. چرا که طی این فرآیند بقایای محصولات قبلی به یک کود خوب گیاهی تبدیل می شود و زمین کشاورزی را به یک اسفنج ظرفشویی شبیه می­ کند که باعث نفوذ هرچه بیشتر و راحت تر بارش های طبیعی در خاک می شوند. همین مسئله کمک بزرگی به مقوله ی کم آبی است و اهمیت این نوع خاکورزی را نمایان می­ کند.

خاکورزی حفاظتی

تاثیرات خاکورزی بر حاصلخیزی خاک

  • فراهم کردن محیط مناسب برای گسترش ریشه و سبز شدن بذر
  • بهبود ساختمان خاک
  • حفظ رطوبت خاک
  • بهبود تهویه خاک
  • افزایش نفوذ پذیری خاک
  • کاهش بیماری های گیاهی، آفات و علف های هرز

انواع ادوات خاکورزی

دستگاه هایی که توسط مراکز تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی عرضه می شوند بسته به نوع طراحی که دارند دارای مشخصات متفاوتی می باشند. انواع ادوات خاکورزی تولید شده توسط این مراکز شامل:

گاو آهن دیسکی یا بشقابی: این دستگاه برای مناطق خشک و یا چمنی مناسب است. این وسیله از صفحه ای بزرگ و کاسه ای شکل تشکیل شده است که حول محور مرکزی آن می چرخد. خاک به وسیله ی لبه های تیز دیسک ها بریده شده و از هم پاشیده می شود.

گاو آهن چیزل یا اسکنه: که در سه اندازه ی بزرگ و کوچک و متوسط عرضه می شود. نوع بزرگ به منظور شکستن لایه های زیرین خاک استفاده می شود. نوع متوسط آن خاک را شکافته و باقی مانده ی گیاهان را با هم مخلوط می کند. و نوع کوچک برای خرد کردن کلوخ ها به کار می رود.

گاو آهن برگردان یا سوکی: این وسیله خاک را به طور کامل زیر و رو می ­کند. برای دفن پسمانده های گیاهی و باز کردن ذرات خاک یک گزینه ی مناسب است و استفاده از آن در مناطق کم باران عاقلانه نیست؛ چرا که آب موجود در عمق خاک را به سطح آن انتقال داده و باعث هدر رفتن رطوبت خاک می­ شود.

دیسک خاک شکن: برای مخلوط کردن کود با بذر و خاک و از بین بردن علف های هرز کاربرد دارند.

دیسک آفست: سطوحی که قبلا شخم زده شده اند توسط دیسک افست هموار می شوند.

دیسک آفست کشاورزی

هرس یا دندانی: جهت نرم کردن خاک از آن استفاده می­ شود و تکمیلی بر کار دیسک به شمار حساب می آید. اما از آنجایی که عمق و نیروی کار آن زیاد نیست برای شکستن کلوخ های بزرگ مناسب نیست.

چنگک گردان: همانطور که از اسم آن پیداست این وسیله از تعداد زیادی چنگک که روی یک، سه یا چهار محور نصب می­ شوند، تشکیل شده است و به منظور وجین کردن گیاهان از آن استفاده می شود.

غلتک: از این وسیله در جهت خرد کردن کلوخه ها و فشرده سازی سطح خاک استفاده می شود. در کشت گیاهان علوفه ای غلتک باعث تماس بیشتر بذر با خاک خواهد شد.

انواع ادوات خاکورزی امروزه به کمک کشاورزان آمده و عمل زراعت را آسان تر و بهره وری از آن را بیشتر کرده اند. برای بهبود در تولید محصولات، صرفه جویی در مصرف آب، حفظ منابع خاک، دفع هرچه بیشتر علف های هرز و … لازم است که کشاورزی خود را مدرن کرده و از این وسایل استفاده ی بهینه ای ببریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *