انواع ماشین آلات کشاورزی

چند نوع از پرکاربردترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن

چند نوع از پرکاربردترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن

با پیشرفت علم و تکنولوژی و به وجود آمدن ابزارآلات مختلف در امور کشاورزی، به مرور کشاورزی از حالت سنتی و قدیمی خارج شده و به صورت مکانیزه در آمده است. بسیاری از تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با هدف به روز و مدرن کردن فعالیت‌های کشاورزی، دست به تولید بسیاری از ابزار آلات زده‌اند. هر کدام از انواع ماشین آلات کشاورزی نسبت به ابزارهای قدیمی و سنتی، بسیار مدرن و به روزتر شده‌اند. حال تلاش کرده‌ایم تا در این متن چند مورد از پر کاربرد‌ترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

ماشین آلات و ادوات کشاورزی

هر کدام از تجهیزات کشاورزی وظایف خاص و مخصوصی را برعهده دارند. اگر هر کدام از آن‌ها وجود نداشته باشند، پروسه کشاورزی سخت و طولانی تر خواهد شد. شاید از نظر عده‌ی کثیری از افراد وجود دستگاه بسته بندی علوفه زیاد مورد اهمیت نبوده و از ضروریات کشاورزی به حساب نیاید، اما قطعاً روند کشاورزی را جلوتر برده و با بسته بندی علوفه‌هایی که از خاک بیرون کشیده شده، نظم خاصی می‌بخشد. با خرید ماشین آلات استاندارد و مرغوب نتیجه کار را به بهترین شکل تجربه خواهید کرد. تنها استفاده از این وسایل ملاک عمل نیست، بلکه ضدعفونی کردن و مراقبت درست و اصولی موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌گردد.

ماشین آلات و ادوات کشاورزی

انواع ماشین آلات کشاورزی

از نظر تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی زمانی امر کشاورزی ثمر بخش خواهد بود، که در انتخاب تجهیزات به درستی عمل کرده باشید. در این قسمت مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • کمباین‌ها

یکی از ماشین‎های کشاورزی چند منظوره کمباین می‌باشد، زیرا این ماشین علاوه بر عملیات درو، عملیات کوبیدن و جدا کردن دانه از ساقه‌ها را به خوبی انجام می‌دهد. در گذشته این عملیات به وسیله حیوانات انجام می‌شد، اما امروزه با اختراع ماشین آلات پیشرفته باری از دوش حیوانات برداشته شد. کمباین‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند.

  • تیلرهای کشاورزی

تراکتور کوچک را تیلر می‌گویند. منظور از تراکتور کوچک این است که تیلر دستگاهی است با ابعاد کوچک که همه توانایی‌ها و قابلیت های تراکتور را دارد و به راحتی قابل جابجایی است. اگر به دنبال دستگاهی هستید که همانند دستگاه‌های بسته بندی علوفه کار شما را راحت‌تر کند، ما تیلرهای کشاورزی را پیشنهاد می‌دهیم‌، زیرا آن‌ها می‌توانند عملیات کاشت، داشت و برداشت را به نحو احسن انجام دهند.

تیلرهای کشاورزی

  • هواگرد کشاورزی

از دیگر ماشین آلاتی که چند سالی است مورد استفاده قرار گرفته، می‌توان به هواگردهای کشاورزی اشاره کرد. این ابزار یک پهپاد یا جت سمپاشی می‌باشد که مراتع و منابع وسیعی را در زمینه دفع  و مبارزه با آفت‌ها پوشش دهی می‌کند. در گذشته باید متراژ یا مساحت بزرگی از زمین به وسیله افراد سمپاشی می‌شد. اما امروزه با تولید و ساخت هواگردها توسط تولیدکنندگان حرفه‌ای ماشین آلات کشاورزی این امر سخت، آسان گردید.

  • ماشین‌های پنبه پاک کن

یکی دیگر از ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن که با سرعت بسیار بالایی دانه‌های پنبه را از الیاف آن جداسازی می‌کند، ماشین پنبه پاک کن می‌باشد. این دستگاه یک نوع کمباین است که همانند دستگاه‌های بسته بندی علوفه می‌تواند به راحتی دانه‌ها و علوفه را از هم جدا کرده و عملیات کشاورزی را آسان‌تر کند. آن‌ها در ابتدای پیدایش به شکل‌های سنتی و دستی تولید شده بودند، اما امروزه به عنوان ماشین‌های بسیار پیشرفته در آمده‌اند که در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شوند. سرعت و کیفیت بهره‌وری با این ماشین آلات کشاورزی بسیار افزایش پیدا کرده است.

  • چیزل پکر

یکی دیگر از مهم‎ترین تجهیزات کشاورزی برای خاکورزی، چیزل پکر می‌باشد. این دستگاه وظیفه شخم زدن همه زمین‌های آبی را برعهده دارد. چیزل پکرها برای شکستن لایه‌های سرسخت خاک بسیار گزینه مطلوبی به حساب می‌آیند. آن‌ها به وسیله پایه‌های فولادی و به صورت ریخته گری‌های ترکیب شده به وجود می‌آیند. این دستگاه توسط تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی طوری طراحی شده‌اند، که می‌توان غلطک‌های ویژه‌ای برای آن‌ها استفاده کرد.

چیزل پکر

  • سمپاش

لوازم سمپاشی در مجموع از مهم‌ترین تجهیزات پرکاربرد کشاورزی هستند. هر کشاورز و باغبانی به تجهیزات سمپاشی نیاز خواهد داشت. با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع سم‌های جامد و مایع را مورد استفاده قرار داد تا محصولات کشاورزی بهترین نتیجه و محصول را بدهند. اگر برای سمپاشی از موتورهای الکتریکی استفاده شود، به آن دستگاه سمپاش پشت تراکتوری گفته می‌شود. این سمپاش از قدرت پاششی بسیار قوی برخوردار هستند. طبق مطالعات انجام شده در بین همه ادوات و ابزارآلات کشاورزی، سمپاش‌ها سرعت سمپاشی ۷ برابری را دارند.

جمع بندی نهایی

هر کدام از تجهیزات کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، با استفاده از تجهیزات استاندارد بسیاری از هزینه‌های تعمیر کاهش پیدا می‌کند تا دستگاه بتواند طول عمر بیشتری داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *